Podstawą przyznawania i rozliczania wsparcia jest Regulamin Projektu wraz Umową oraz pozostałymi załącznikami, których aktualne wersje znajdziesz w zakładce Rekrutacja www.uslugirozwojowe40.pl/regulamin-rekrutacji-i-uczestnictwa-w-projekcie. Poniższe pytania i odpowiedzi mają charakter instruktażowy.
FAQ
Informujemy o możliwości zgłaszania sygnałów, skarg czy podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób z niepełnosprawnością sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) za pomocą:
- poczty tradycyjnej, w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (adres skrytki: /MIR/SkrytkaESP) lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (adresy skrytek: /PARP/SkrytkaESP oraz /PARP/kancelariaPARP)
- osobą odpowiedzialną z ramienia Beneficjenta za przyjmowanie zgłoszeń podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób z niepełnosprawnością jest Pani Daria Martoś (d.martos@parkinterior.pl oraz 68 411 44 00).
Projekt realizowany jest w terminie 01.12.2023 – 30.06.2026.
Poziom dofinansowania projektu wynosi 80% kosztów kwalifikowanych, przy czym maksymalna kwota wsparcia w formie refundacji to 50.364,58 zł.
Nie ma katalogu zamkniętego licencji możliwych do dofinansowania. Refundacji podlegają koszty zakupionych licencji uprawniających do stworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystania nowych technologii, w tym w zakresie form zdalnych.
Do takich licencji można zaliczyć licencje umożliwiające stworzenie nowych usług w obszarze tradycyjnych usług rozwojowych, zdalnych usług rozwojowych oraz usług rozwojowych wykorzystujących technologie immersyjne (VR/AR).
Wśród takich licencji jest wiele różnych programów, narzędzi, testów. Eksperci dokonujący oceny aplikacji, będą musieli wykazać się znajomością takich systemów jak: technologie i narzędzia wykorzystywane w procesach szkoleniowych i doradczych (takie jak: LMS, narzędzia zbierania opinii pracowniczych, ATS, ocena efektywności zespołowej i organizacyjnej, platformy HRMS), Storyline 360, Lectora, Captivate, RISE, Camtasia, Vyond, Photoshop, Illustrator, XD, Animate, After Effects, Premiere Pro, programy do grafiki 3D (Blender, 3D Studio Max, Maya, Cinema 4D), rozwiązania VR/AR. Lista jest szeroka i nie zamknięta.
Każdorazowo dany rodzaj licencji będzie podlegał ocenie odpowiedniego Eksperta pod kątem planowanej do wprowadzenia nowej usługi rozwojowej.
Refundacji podlega zakup licencji dokonany przez Odbiorcę wsparcia nie wcześniej niż po podpisaniu Umowy o udzielenie wsparcia z beneficjentem Projektu i ich finansowanie przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące i nie dłużej niż do 30.06.2026.
Wszelkie wydatki na zakup licencji/ szkolenia/ doradztwa, poniesione przez Przedsiębiorcę przed podpisaniem przedmiotowej Umowy są niekwalifikowalne.
Nie ma ogólnego wymogu dotyczącego okresu funkcjonowania podmiotu w Bazie Usług Rozwojowych przed przystąpieniem do projektu.
Tak, w przedmiotowym naborze można zakupić więcej niż jedną licencję. Kluczowe jest aby podmiot BUR dokładnie zweryfikował swoje potrzeby rozwojowe i zaplanował zakup licencji (jednej lub wielu) niezbędnych do stworzenia nowych usług. Należy pamiętać, że Podmiot BUR ma możliwość otrzymania wsparcia w projekcie tylko raz i tylko u jednego Operatora.
Tak, projekt jest ogólnopolski co oznacza, że wnioski mogą składać wszystkie podmioty BUR niezależnie od miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski.
W projekcie może wziąć udział wyłącznie Podmiot posiadającym wpis do Bazy Usług Rozwojowych (BUR) dostępnej pod adresem www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl, który uprawnia do publikowania usług z możliwością ich dofinansowania ze środków publicznych. Jeśli nie posiadają Państwo takiego wpisu zachęcamy do podjęcia kroków w celu jego uzyskania. Obecnie realizowanych jest wiele projektów tylko z wykorzystaniem dofinansowania w ramach BUR. Nabór wniosków w ramach naszego projektu jest otwarty i będzie trwał w okresie od 29.03.2024 r. do dnia 28.02.2026 r.
PYTANIE:
Czy licencja może dotyczyć systemu do zarządzania i tworzenia szkoleń? Następnie na podstawie, której podmiot BUR chce stworzyć szkolenie dotyczące np. „Procesów biznesowych w mikroprzedsiębiorstwach” czy „Przygotowanie i realizacja usług e-learningowych:/ Takie przykładowe złożone do wsparcia narzędzie zarządza, rekrutuje, reklamuje, ocenia postępy szkoleń, personalizuje. Tworzy szkolenia, bo pozwala na stworzenie szkolenia asynchronicznego, np. do nauki języka. Czy system do zarządzania szkoleniami może otrzymać dofinansowanie?
ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z warunkami konkursu, licencja ma na celu wprowadzenie nowych form usług rozwojowych. To oznacza, zdaniem PARP, że nie może zostać zakupiona w ramach projektu licencja wyłącznie na zadania związane ze sprzedażą czy zarządzaniem samymi
szkoleniami.
Ocena czy licencja służy wprowadzeniu nowych form usług rozwojowych, powinna wynikać z wniosku Przedsiębiorcy i oceny Eksperta.
Tak, może być to również „gotowe szkolenie”. Ma to być nowa usługa dla tego Podmiotu.
PYTANIE:
Zgodnie z kryterium nr 5 - załącznik nr 7 „wsparcie udzielane w projekcie może dotyczyć wyłącznie tych licencji, które zostały wykorzystane w obrocie gospodarczym do dostarczenia co najmniej 5 komercyjnych usług łącznie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat przed dniem wystąpienia przez odbiorcę wsparcia z wnioskiem o jego udzielenie”.
W celu udokumentowania kryterium nr 5 Podmiot BUR jest zobowiązany przedstawić referencje bądź dokumenty księgowe (z wyłączeniem noty księgowej).
Prosimy o informację, co w sytuacji, gdy Podmiot BUR planuje zakup licencji rozpoznawalnych typu Adobe, Microsoft Excel, Chat GTP czy Midjourney oferowanych przez dostawców zagranicznych, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród społeczności na całym świecie.
Podmioty BUR wskazują, że nie są w stanie pozyskać dokumentów potwierdzających spełnienie ww. kryterium, a planowane przez nich do dofinansowania licencje bez wątpienia zostały zakupione ponad pięciokrotnie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat. Zdobycie referencji czy dokumentów księgowych od takich firm jest niemal niemożliwe, a na pewno nie jest proste.
Nieprzedstawienie ww. dokumentów w takich sytuacjach powoduje, że Ekspert nie może pozytywnie ocenić złożonego Wniosku o udzielenie wsparcia, nawet gdy pozostałe kryteria/warunki zostaną spełnione i udokumentowane w poprawny sposób.
Prosimy o informację czy w sytuacji, gdy Podmiot BUR planuje zakup licencji rozpoznawalnych na całym świecie, istnieje możliwość udokumentowania bądź potwierdzenia spełnienia kryterium nr 5 w inny sposób?
ODPOWIEDŹ:
W przypadku licencji powszechnie użytkowanych i rozpoznawalnych na rynku, tj. Adobe czy Microsoft, Podmiot BUR nie musi przedstawiać dokumentów potwierdzających spełnienie ww. kryterium,
W celu potwierdzenia powyższych założeń, w przypadku licencji powszechnie użytkowanych i rozpoznawalnych na rynku, należy wskazać we Wniosku o udzielenie wsparcia informacje wprost potwierdzające, iż planowana do zakupu licencja spełnia powyższe założenia, tj. została zakupiona 5 minimum pięciokrotnie i wyświadczono na jej podstawie usługi łącznie dla minimum 50 uczestników w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o udzielenie wsparcia.
W tym celu we Wniosku o udzielenie wsparcia należy wskazać informacje potwierdzające, że planowana do dofinansowania licencja jest powszechnie rozpoznawalna i na jakiej podstawie zostało to przez Ciebie sprawdzone.
Ekspert dokona oceny czy podana informacja jest prawdziwa.
PYTANIE:
Podmiot BUR planując zakup licencji ‘ABC’ od firmy XYZ powinien przedstawić referencje bądź dokumenty księgowe od firmy XYZ potwierdzające, że planowana do zakupu licencja została sprzedana minimum pięciokrotnie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat przez tę konkretną firmę XYZ?
Czy jednak Podmiot BUR może przedstawić dokumenty potwierdzające, że licencja ‘ABC’ została sprzedana (ogólnie na rynku) minimum pięciokrotnie dla 50 uczestników w okresie ostatnich 3 lat, ale dokumenty może pozyskać od innych firm oferujących sprzedaż licencji ‘ABC’, których ofert nie wybrał jako do dofinansowania?
ODPOWIEDŹ:
Tak, mogą to być referencje od innych firm z całego rynku, pod warunkiem że dotyczą konkretnej kupowanej licencji.
Wnioskodawca powinien napisać, że na rynku nie istnieje 3 potencjalnych wykonawców wraz z uzasadnieniem. Może zbadać to m.in. poprzez analizę rynku. Następnie Ekspert to weryfikuje i potwierdza.
Szkolenie lub doradztwo jest elementem dodatkowym do zakupu licencji i powinno być bezpośrednio związane z wykorzystaniem zakupionej licencji. W większości przypadków oznaczać to będzie, że szkolenia lub doradztwo będzie świadczone przez podmiot, od którego licencja została zakupiona. Oczywiście nie jest to regułą.
Zakup usług szkoleniowych lub doradczych powinno nastąpić poza systemem popytowym BUR – tzn. powinno zostać przeprowadzone rozeznanie rynku.
Jeżeli w wyniku rozeznania rynku najkorzystniejszą ofertę złoży podmiot zarejestrowany w BUR – to oczywiście jest to możliwe, pod warunkiem że rozeznanie zostało przeprowadzone w sposób prawidłowy i konkurencyjny, a wybrany wykonawca oraz zakupiona usługa rozwojowa spełnia warunki konkursu.
Usługa może zostać zakupiona od podmiotu BUR, jak również od podmiotów niezarejestrowanych w BUR.
Jeżeli usługodawca – wybrany w wyniku rozeznania rynku – będzie pomocniczo korzystał z BUR (np. w zakresie zapisu uczestnika, przeprowadzenia ewaluacji, publikacji karty usługi) to należy traktować te czynności jako pomocnicze i niewpływające na kwalifikowalność wydatku.
PYTANIE:
- W sytuacji gdy Podmiot BUR wskazuje, że na rynku jest tylko jeden dostawca danej licencji, Ekspert powinien zweryfikować czy na rynku nie istnieje inny dostawca oferujący sprzedaż tej konkretnej licencji,
- czy jednak w tej sytuacji Ekspert powinien zweryfikować, czy na rynku nie istnieje dostawca oferujący inne licencje tego typu o tych samych bądź podobnych parametrach i funkcjonalnościach, co wybrana przez Podmiot BUR licencja?
ODPOWIEDŹ:
Przedsiębiorca wnioskuje o konkretną licencję i jeżeli twierdzi, że nie ma innego podmiotu, który sprzedaje dokładnie tą samą licencję to ekspert nie sprawdza, czy na rynku są dostępne jakieś inne licencje, które mają podobne lub zbliżone parametry. W ocenie ekspert powinien skupić się na samej licencji i I zweryfikować czy dana licencja rzeczywiście jest sprzedawana przez jeden podmiot.
PYTANIE:
Projekt dotyczy wsparcia Podmiotów BUR w obszarze tworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu nowych technologii, w tym
zakresie form zdalnych. Zgodnie z minimalnym wzorem Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, Wnioskodawca musi opublikować nową usługę w BUR.
Problematyczne w ocenie jest zamierzenie wprowadzenia przez Wnioskodawcę do BUR usługi, którą już Podmiot świadczył wcześniej jako usługę stacjonarną, jednak obecnie zamierza ją prowadzić np. w drodze e-learningu.
Czy zdaniem PARP jest to wyłącznie inny sposób prowadzenia tej samej usługi, zatem nie spełnia ona definicji "nowej usługi", czy może należy to interpretować jako "wykorzystanie nowych technologii" i taką usługę powinniśmy w tym kontekście traktować jako "nową usługę"?
ODPOWIEDŹ:
Jeżeli Przedsiębiorca dane szkolenie prowadził w formie stacjonarnej, a zakupiona licencja pozwala na prowadzenie tego szkolenia online, to w ocenie PARP jest to nowa usługa.
Jednakże ostateczna ocena w tym zakresie należy do Operatora i eksperta oceniającego dany wniosek.
Przez wartość dodaną rozumiane jest zwiększenie potencjału rozwojowego Podmiotu BUR, tj. włączenie do oferty nowej usługi lub nowej formy usługi rozwojowej dzięki otrzymanemu wsparciu w projekcie. Aby Beneficjent mógł wykazać Podmiot BUR objęty wsparciem we wskaźniku rezultatu, jest zobowiązany posiadać potwierdzenie zaistnienia tego faktu w postaci karty usługi.
Nie, nie ma takiego warunku
Podmiot BUR ma możliwość otrzymania refundacji zakupu licencji maksymalnie na 24 miesiące. Jeżeli podmiot BUR dokonuje jednorazowej opłaty za 24 miesiące użytkowania licencji, otrzymuje pełną refundacje jednorazową – nawet w ostatnim dniu trwania projektu. Natomiast, jeżeli licencja jest w formie abonamentu – opłacana cyklicznie, podmiot BUR otrzyma refundacje po udokumentowaniu zapłaty za każdy okres rozliczeniowy z zastrzeżeniem, że refundacja może dotyczyć wyłącznie okresu, który pozostał na realizację projektu tj. do 30 czerwca 2026 roku.
Tak, można, jeśli w Umowie nie będzie podany termin do kiedy jest zakupiona dana licencja oraz nie będzie znajdował się zapis z informacją, że licencja jest bezterminowa, to wtedy możemy przyjąć, iż jej użytkowanie obowiązuje wyłącznie przez 5 lat.
Poniżej cytowana Ustawa reguluje kwestię nieokreślenia okresu użytkowania licencji w samej Umowie.
„Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę ( zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.). Po upływie tego terminu prawo uzyskane na podstawie umowy licencyjnej wygasa”.
PYTANIE:
Czy będzie można w ramach projektu finansować licencje bezterminowe? Np. licencje na wizualizację systemów operatorskich do sterowania maszynami numerycznymi np. Fanuc, Siemens, Heidenhain. Są to licencje dożywotnie, które w przypadku zmiany (modernizacji) systemu wymagają uaktualnienia.
ODPOWIEDŹ:
Licencje oznaczone jako bezterminowe nie są finansowane. To samo dotyczy licencji dożywotnich.
Projekt skierowany jest do podmiotów świadczących usługi rozwojowe, które posiadają wpis do Bazy Usług Rozwojowych uprawniający do publikowania usług z możliwością ich dofinansowania ze środków publicznych, w rozumieniu rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o PARP.
Nie ma obowiązku, aby usługi doradcze lub szkoleniowe pochodziły z Bazy Usług Rozwojowych. Usługa szkoleniowa lub doradcza musi być bezpośrednio związana z zakupem licencji, prowadzić do uzyskania wiedzy na temat jej użytkowania, może być świadczona przez dystrybutora/ twórcę licencji. We wniosku należy wyodrębnić koszt zakupu licencji i koszt usługi doradczej/szkoleniowej (jeśli dotyczy). Na etapie realizacji projektu należy jednak pamiętać, iż usługa szkoleniowa lub doradcza jest wyłącznie wspomagająca użytkowanie licencji. Podstawowy koszt podlegający refundacji stanowić musi zakup licencji.
Zakup licencji ma wspomóc Wnioskodawcę w stworzeniu, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu technologii, w tym w zakresie form zdalnych tych usług. Celem jest więc przede wszystkim poprawa jakości oferty wnioskodawcy dzięki zastosowaniu nowych technologii, przy czym poprawa ta nie może odnosić się do usprawnienia i zoptymalizowania obsługi szkoleń, nie może prowadzić wyłącznie do zmiany kanału przekazywania informacji w zakresie dotychczas prowadzonych usług.
Nie będą też kwalifikowalne koszty licencji związanych z realizacją zadań związanych z relacjami z klientami/ sprzedażą. Kluczem jest tutaj zatem związek planowanej do zakupu licencji z zupełnie nową ofertą (której dotychczas nie było w ofercie wnioskodawcy, a której wdrożenie jest możliwe dzięki nowej technologii/licencji) lub zmiana w obrębie procesu uczenia, przez co wnioskodawca dostarcza dodatkowych wartości swoim klientom dzięki nowym technologiom. Bez względu jednak na charakter zmiany miernikiem w projekcie jest nowa usługa.
Wnioskodawca może zatem dokonać zakupu platformy e-learningowej, o ile do tej pory z niej nie korzystał i nie służy ona wyłącznie do:
- zmiany kanału komunikacji z klientami i/lub
- optymalizacji obsługi usług i/lub
- poprawie relacji z klientami czy sprzedaży usług, ale przyczyni się do wprowadzenia nowej usługi lub zmiany sposobu świadczenia usług dzięki zastosowaniu nowych technologii.
Wnioskodawca, który nie realizował usług w danym zakresie np. BHP, może także dokonać zakupu licencji, dzięki której będzie mógł realizować tego typu usługi na platformie e-learningowej.